De do’s en don’ts van het opstarten van je eigen onderneming

Het starten van je eigen onderneming is een mooie kans. Je leert een hoop op persoonlijk, maar ook professioneel gebied. Toch zijn er een aantal fouten die je niet moet maken. Een bedrijfsplan is bijvoorbeeld van groot belang. Volg een training om je daarbij te helpen. Wil jij weten wat je wel én niet doet bij het starten van een onderneming? Lees dan snel verder! 

Do: een training volgen

Hoeveel ervaring je ook hebt en wat je ook weet; een training kan nooit kwaad. Er is altijd meer te leren. Dit kan een één-op-één-coaching zijn of een training met andere starters. Weet jij hoe je een financieel plan opstelt? Of hoe pak je marketing slim aan? Je krijgt vrijwel altijd les van een ervaringsdeskundige die je daar alles over kan vertellen. Overweeg dus een zakelijke training en ga goed van start.

Don’t: de waarde van een ondernemersplan onderschatten

Weet jij wat een ondernemingsplan is? Het is een onmisbaar document en je kunt eigenlijk niet zonder. Begin daarom met het opstellen van een gedetailleerd plan. Doe een marktonderzoek, bekijk de concurrentie en werk je financiële planning uit. Dit heb je ook nodig als je krediet wilt aanvragen. Heb je daar hulp bij nodig? Overweeg dan een coachtraject ondernemersplan. Stel al je vragen en start je onderneming met een perfect plan.

Do: een netwerk opbouwen

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Ken je die uitspraak? Dat geldt namelijk ook voor het starten van een onderneming. Je kunt daarbij alle hulp gebruiken. Bezoek dus bijeenkomsten en netwerkborrels. Kom in contact met andere ondernemers, adviseurs en partners. Zij weten geheid de beste tips en nieuwe ideeën. Misschien rolt er een leuke samenwerking uit. Een netwerk is onmisbaar. Bouw deze dus op.

Don’t: online marketing vergeten

Tegenwoordig is er één strategie die je echt niet kan vergeten. Weet jij welke dat is? Wellicht doe je het liever op de oude manier, maar online marketing zorgt voor de groei van je bedrijf. Maak dus een professionele website met interessante content. Denk ook aan social media en e-mailmarketing. Er zijn tal van manieren waarop je je online zichtbaarheid vergroot. Hiermee bereik je verschillende doelgroepen en maak je kennis met potentiële klanten.

Dit is dus waar je op let bij het starten van je eigen onderneming. Vergeet niet een ondernemersplan op te stellen en gebruik vooral online marketing bij je volgende campagne. Met de juiste trainingen en een goed netwerk kom je er wel! 

 

Over de auteur

Scroll naar boven